Tarptautinė ekologiškų produktų paroda: kaip keičiasi ekologiškų produktų rinka

2023-10-11
Tarptautinė ekologiškų produktų paroda: kaip keičiasi ekologiškų produktų rinka

„Ekologiškas produktas šiandien – visų pirma kokybiškas produktas“, – pastebi Guoda Azguridienė, gurmaniško maisto parduotuvių tinklo „Assorti“ asortimento vadovė. Anot jos, ekologiško maisto gamintojai seniai išaugo fanų būrelio ribas. Šiandien jie ir atliepia bendras maisto tendencijas, ir diktuoja naujas. G. Azguridienė, sugrįžusi iš tarptautinės ekologiškų produktų parodos, atskleidžia, kokios tendencijos vyrauja.

 

Skonių įvairovė ir kontrastai

 

„Ekologiškų produktų gamintojai garsūs skonio tradicijų puoselėjimu. Tarptautinė ekologiškų produktų paroda „BIOFACH“ Niurnberge yra ta vieta, kur galima rasti produktų su saugoma geografine nuoroda, tautinio paveldo ar kitų tradicinių gaminių – nuo Genujos pesto padažo iki Niurnbergo meduolių. Kita vertus, gamintojai pateikia aibę netikėtų skonių. Anksčiau pradėjus kalbėti apie pridėtinio cukraus žalą buvo sunku rasti sausainius, riešutų kremą ar džemą, kurio sudėtyje nebūtų solidaus kiekio cukraus. O šiuo metu yra gamintojų, kurie sausainių skonį išgauna vien varijuodami kviečių rūšimis, kurių net pavadinimų mes nežinome. Ekologiškam maistui taikomi ne tik aukšti žaliavų auginimo standartai, bet ir technologijų apribojimai. Tačiau tai suteikia naujus skonius ir kokybę. Saldumui išgauti naudojami vaisiai, javai gali visiškai pakeisti cukrų, o skonis gali būti net geresnis“, – pasakoja asortimento vadovė.

 

Pasitelkus technologijas produktai be glitimo, be laktozės, veganiški nebėra kažkieno (pieno, mėsos) pakaitalai. Tai – pilnaverčiai nauji skoniai.

 

Itin populiarėja nealkoholiniai gėrimai. Anot G. Azguridienės, ekologiškos sultys, kombučia ar net geriamasis vanduo neretai traukia akį ne tik dėl netikėto skonio, bet ir dėl prabangios pakuotės: „Putojanti sulčių arbata stikliniame butelyje su kamščiu ar vaisių kombučia domina ir ekologiškų produktų mėgėjus, ir tuos, kurie į šiuos gaminius anksčiau žiūrėjo skeptiškai. Todėl gamintojai vis sugalvoja naujų skonių, pakuočių.“

 

Patogumo maistas

 

Iš anksto paruoštas ar šaldytas maistas – viena iš ekologiškų produktų tendencijų, todėl nereikėtų nustebti matant, kad tokiais gaminiais pildosi lentynos, šaldytuvai ir šaldikliai. Ji ryški ir tarp ekologiškų gamintojų – paruošto maisto pasirinkimas auga, sako G. Azguridienė.

 

„Tai gali būtų švieži makaronai, pyragų ruošiniai, sriubos, pusryčių dubenėliai, šaldytos tartos (flamkuchen), falafeliai ar tiesiog patogiai supakuoti užkandžiai, baltyminiai batonėliai. Jie papildo jau pamėgtą šaldytų vaisių ir uogų pasirinkimą. Nes žmonės nenori ilgai užtrukti virtuvėje šiokiadieniais, be to, tokį maistą patogu pasišildyti vaikams“, – pasakoja asortimento vadovė.

 

Auga šviežių produktų paklausa

 

Nors populiarėja šaldyti ar iš anksto paruošti patiekalai, švieži produktai išlieka paklausiausi. Todėl į juos žvalgytis parodose tenka labiausiai.

 

„Šviežius vaisius ir daržoves sunkiau transportuoti, nes norint išlaikyti produktų kokybę būtina užtikrinti reikiamą temperatūrą. Kai kurių šviežių net negali atsivežti dėl atstumo. Vasarą šioje parodoje susipažinome su tiekėju iš Sicilijos (susipažinimo proga jis mums padainavo), nuo gruodžio jau prekiaujame jų ekologiškais apelsinais, kurie atvyksta tiesiai iš sodo“, – sako G. Azguridienė.

 

Pirkėjai nori tų pietietiškų skanumynų būtent šviežių – pavyzdžiui, alyvuogių ar datulių. Daugelis žino ir mėgsta džiovintas ar gliukozės sirupe išmirkytas datules. Tačiau šviežių datulių visai kita kokybė ir skonis. Arba alyvuogės – jų yra įvairių, tačiau paklausiausios tos, kurių galiojimo laikas trumpiausias, mat tai reiškia, kad jos yra šviežiausios.

 

Dėmesys tvarumui

 

Ekologiški verslai nori būti ir tvarūs, pastebi G. Azguridienė. Anot jos, anksčiau tvari, perdirbama pakuotė buvo išimtis. Šiandien tai – tendencija. Bendrai dėmesys pakuotėms labai didelis – gamintojai galvoja, kur ta pakuotė paklius suvartojus produktą, ar bus patogu rūšiuoti.

 

„Verslai vis dažniau atsigręžia į tvarumą. Jis matyti ne tik receptūrose ar produktų pakuotėse, bet ir visoje įmonės strategijoje. – sako G. Azguridienė. Tenka susidurti su situacijomis, kad ne visi gamintojai nori eksportuoti savo produkciją į užsienį. Žinoma, tam didelės įtakos turi išaugę darbo kaštai bei papildomi žingsniai pildant dokumentus ar pakuojant prekes siuntimui į kitą šalį. Tačiau kai kuriais atvejais tokį sprendimą lemia būtent tvarumo siekis.“