Apie gerą šokoladą | pokalbis su „Beaningful“ šokolado kūrėju Justu Duchovskiu

Daugelis esame įpratę skaityti informaciją apie produktus. Tačiau už kiekvieno produkto slepiasi ir jo gamintojas, kūrėjas, kuris dažniausiai būna tiek pat įdomus, kiek ir produktas. Ypač smagu, kai tas kūrėjas gyvena šalia, Lietuvoje. „Beaningful“ šokolado kūrėją Justą Duchovskį kalbina ASSORTI asortimento vadovė Guoda Azguridienė.
Lietuvoje kakavmedžiai neauga, o lietuviai ne tik valgo, bet ir gamina šokoladą, lyg jis būtų koks tautinis produktas. Kaip manote, kodėl?
– Nesakyčiau, jog šokoladą jau pažįstame ir vertiname kaip tautinį produktą, net atvirkščiai, manau dar turime kur tobulėti išmokti įvertinti ir pasirinkti kokybę, o ne kiekybę. Kita vertus, manau esame labai imli ir darbšti tauta ir savo talentui išreikšti pasirenkame nebūtinai labai tradicines veiklas savo kraštui. O galbūt Bona Sforza pasėjo didesnę meilę išskirtiniams produktams mūsų širdyse, nei mes galvojame?
Jūsų naudojamas konceptas „nuo pupelės iki plytelės“ yra logiškas – juk grandinė tokia ilga ir tolima, sunku išlaikyti kokybę, jei pats ne viską kontroliuoji. Bet kaip jūs pasirenkate tas pradines pupeles? Siunčiatės ir ragaujate? Ar renkatės pagal geografiją, teoriškai?
– Abiem šiais būdais. Siunčiuosi pupeles iš ilgamečių partnerių Europoje, kurie palaiko ryšį su kakavos kooperatyvais ar ūkiais, suteikia jiems technologinių žinių kaip pasiekti geresnių rezultatų su jų auginama kakava, o už pasiektus rezultatus ūkiai gauna kelis kartus didesnį atlygį nei nustato pasaulio biržos.
Man belieka atsirinkti pupeles pagal skonį bei kitas fizines savybes ir pasistengti išryškinti ką kiekviena pupelė turi savyje geriausio. Tad pirmoje vietoje sakyčiau yra skonis. Noriu per savo produktus suteikti galimybę žmogui pajausti tą didelį ir kontrastingą kakavos pasaulį, kuris, manau, kartais yra nuvertinamas.
Pamačius jūsų kuriamą „Beaningful“ šokoladą gali kilti klausimas, kodėl pakuotė tokia nespalvota, o sudėtis gryna, be priedų. Ar šį minimalizmą sukuria šokoladas, ar jūs, jūsų estetinis pajautimas?
– Kai tik supratau, jog turiu kurti savo šokoladą, pasakiau sau, kad visa ko centras bus kakavos pupelė. Be jos nebūtų ir manęs kaip kūrėjo ir šokolado gamintojo. Tad pradėjus kurti produktus ir jų pakuotes, norėjosi išlaikyti balansą neperkraunant pakuočių ar neužgožti šokolado pridedamais skoniais taip, kad tai pataptų kažkuo kitu. Manau galima drąsiai sakyti jog visa, kas virsta kūnu „Beaningful“ produktų paletėje yra padiktuota kakavos.
Net 8 metus ėjote iki savo šokolado „Beaningful“, jo gamybos cecho Molėtų rajone. Bet juk ir iki „Beaningful“ kūrėte šokoladų receptus. Kiek metų tai darėte ir kiek jų esate sukūręs?
– Kakavos skrudintojo ir šokolado gamintojo keliu žengiau maždaug prieš 8 metus, tuomet atsisiunčiau įrengimus receptų prototipams, kakavos pupeles ir pradėjau eksperimentuoti. Pirmieji bandymai buvo gan nuviliantys, bet iš šeimos paveldėtas užsispyrimas kvietė nepasiduoti. Pirmiems išties neblogiems šokoladams pagaminti prireikė metų nuolatinio mokymosi ir darbo, o po dvejų jau nuskynėm kelis apdovanojimus: už šokoladą su medumi laimėjome Europos auksą, o Šiaurės Amerikoje – inovatyviausio produkto prizą. Per tą laiką dirbau keliose, gerai žinomose Lietuvos šokolado gamintojų dirbtuvėse ir kūriau jiems receptus. Džiugu, jog kai kurie skonių deriniai tapo jų vizitinėmis kortelėmis ir sukurti produktai gyvuoja ne vienerius metus, taip skleisdami žinią apie mus, lietuvius, kaip inovatyvių produktų kūrėjus toli už Lietuvos ribų.